torsdag 8 juli 2010

Prinsessbröllop

Det är ju trots allt inte så ofta som det är kungliga bröllop i Sverige så när jag faktiskt befann mig i den kungliga huvudstaden samma dag som kronprinsessparet (härligt ord!) skulle vigas så passade jag på att få mig en glimt och kan här ge en exklusiv rapport från folkvimlet. Några vänner till mig skulle picknicka ute på Djurgården, så jag begav mig dit i faktiskt väldigt god tid och gick igenom Stockholm på vägen. Stämningen var väldigt förväntansfull och helikoptrarna hovrade över huvudena på poliser, väktare och helt vanligt folk. De flesta gatorna var avstängda men några bilar med blåa registreringsskyltar passerade. När jag kom ut på Djurgården så hade redan mycket folk samlats på diverse picknickmattor.


Tre helikoptrar som ligger och hovrar om inte på den klarblå så åtminstone i den regnfria himlen.


Väldigt olämpligt så var jag tvungen att gå på en toalett, kanske inte det bäst när Stockholms innerstad är fullproppat med folk och en del till av dem också kommer på att toalettbesök kan behövas. Efter att ha konsulterat en stor polis visste jag att det bästa alternativt var Junibacken så jag fick knata över kortegevägen dit och ställa mig i den långa kön. Trots allt hade jag en väldigt fin utsikt mot storbilds-TV:n mot Vasamuseet till och kunde beskåda när diverse kungligheter i glammiga kläder satte sig i Storkyrkan medans jag långsamt rörde mig närmare toaletten. Till slut var köandet över men då visade det sig att man inte längre fick gå över kortegevägen. Polisen släppte till slut över några föräldrar som råkat hamna på andra sidan än sina barn, men vi barnlösa fick snällt hålla oss bakom avspärrningarna. Visserligen så kunde jag inte ta mig till mina picknickande kompisar, men det visade sig att jag stod perfekt till både för att se storbilds-TV:n, en massa värnpliktiga som ställde upp sig och så slutligen kronprinsessparet när de passerade.


Kronprinsessparet, GB-glassmannen och några värnpliktiga. Jag tyckte lite synd om de värnpliktiga som fick stå med ryggen mot TV:n i en timme medans Folket engagerat följde bröllopet.

Nu är det snart dags för kortegen att passera. Militärnissarna drar nog en lättnadens suck. Men de fick ju väldigt bra utsikt iallafall.


Efter att ha travat genom Stockholm så fick hästarna skritta ute på Djurgården eftersom grusvägen var så smal så jag hann ta mig en ordentlig titt på de nygifta (det var nog skönt även för livvakterna som fått springa bredvid vagnen genom stan). Jag kan rapportera att det såg precis ut som det såg ut som på storbilds-TV:n så just det var inget stort ni som satt hemma och tittade missade. Däremot var det en oväntat trevlig stämning bland folkmassorna och folk började spontant prata med varandra applåderade givetvis när de förlovade sa ja till varandra. Till slut så åkte så de nygifta iväg i roddbåten och bröllopets höjdpunkt närmade sig. Först skulle dock diverse kanoner skjutas iväg. Sedan kom JAS planen. Jag har eventuellt en liten svaghet för helikoptrar och flygplan (och lastbilar) och tyckte det var väldigt mäktigt när 16 JAS-plan flög i formation rakt över oss. Sedan tyckte jag det var dags att få tag i mina picknickande vänner och kanske få lite skumpa, men det visade sig att avspärrningarna inte skulle hävas än på ett tag och jag var helt enkelt inspärrad på udden där Junibacken ligger och fick snällt se på när de värnpliktiga nissarna till slut knallade iväg. Då började till slut Folket släppas ut från andra sidan. Det hela slutade med att Folket på min sida helt enkelt började hoppa över avspärrningarna så jag gjorde helt enkelt detsamma. Bröllopsfirandet avslutades med att jag fick äta upp picknickresterna! Och inte regnade det heller.

Även om det kanske ser ut så på min filmen så skakade faktiskt inte kajen när kanonerna sköt, trots att ljudet var något mäktigare i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar